Uçaklarla ancak ‘zamanı yolcuya hediye ederek’ rekabet edilebileceğini anlayan firmalar mevcut otobüslerini yeni teknolojilerle donatmaya başladı. Otobüs üreten firmalar da Nisan ayından sonra koltuk arkası ekran ve benzeri teknolojik donanımı olmayan otobüs üretmeyeceğini duyurdu.
Sektörün önemli oyuncularından olan Pamukkale Turizm 2009’da portföyündeki 280 otobüsün yarısını yüksek düzeyde teknoloji ile donattı. Bunun için Ankara Bilkent Üniversitesi bünyesinde Araştırma Geliştirme Merkezi kurdu. Her bir otobüs için 30 bin Euro harcayan şirket, 2009’da teknolojiye 4 milyon Euro yatırdı. 16 adet 405 bin Euro’luk teknobüs (standart yolcu otobüsünün teknoloji ile donatılmış hali) satın aldı. Şirketin Genel Müdürü Mehmet Ali Akçın, “Havayolu kampanyalarına ‘teknobüs’ ve ‘pamukyol’ (sol tarafında baskılı çakmak tek koltuk bulunan geniş otobüs) seferleri ile mukabele ediyoruz. İki yıl içinde 6 milyon Euro daha yatırım yapacağız. Bu yenilikleri yapmak zorundayız. Çünkü ucuz havayolu tarifelerine otobüs firmaları ancak teknoloji ile rakip olabilir. Müşteriye iyi bir hizmet ve keyifli bir yolculuk sunanlar ne demiryolu ne de havayolu alternatiflerinin tehlikesindedir.” dedi.
Pamukkale 48 yaşında
48. yılını kutlamak amacıyla önceki gün Antalya’da düzenlenen toplantıda konuşan Genel Müdür Akçın, 2012 sonuna kadar bünyelerindeki tüm otobüslerin teknoloji ile donatılacağını belirterek, hizmete soktukları yenilikler sayesinde bu yılın son 6 ayında mevcut yolcu kapasitesini yüzde 65 artırdıklarını açıkladı. Şirket bu sayede 2009’da 6 milyon yolcu taşıdı. Hedef kitlesi daha çok öğrenci ve genç nesilden oluşan firma krizde cirosunu geçen yıla göre yüzde 3 artırdı ve 170 milyon liraya çıkardı. İstanbul, İzmir, Ankara ve Antalya arasındaki yolcu taşıyan firmanın Genel Müdürü 2010’da mevcut hatların daha da ergonomik hale getirilmesi için yatırımlarını sürdüreceklerini, belirtti. Demokratik açılım ve komşularla sıfır problem politikasının ardından hareketlenen doğu ve güney illerine de zamanla entegre olabileceklerini söyledi. Teknolojik keyif ve ergonominin müşteriye yüzde 20 oranında etki ettiğini belirten Akçin, “Tabi önemli olan müşteriye iyi hizmet sunmak. Bu her daim aklımızda. Çünkü biz gerçek patronun müşteri olduğunun farkındayız.” dedi.
Hedef Şampiyonluk
Bin 95 personel çalıştıran firmanın Genel Müdürü, karayolu taşımacılığının havayolu ile rekabet edebilmesi için Türkiye Otobüsçüler Federasyonu’nun da (TOFED) daha etkin olması gerektiğini söyledi. TOFED’in şu an karayolu taşımacılığının önemini ifade edememesinden yakınan Akçin, “Çeşitli örnekler ve rakamlar vererek karayolu taşımacılığının ciddi bir alternatif olduğunu vurgulaması gerekir.” Diye konuştu. Toplantıya katılan Pamukkale Turizm Yönetim Kurulu üyesi Mazlum Balabalım da yakın gelecekte sektörün en büyük oyuncusu olmayı hedeflediklerini ifade etti.
‘Pamukkale Turizm’ fikri, Atatürk’le paylaşılmıştı
Kuruluş yılı 1962 olarak görünse de, aslında Pamukkale Turizm’in geçmişi, Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzanıyor. 5 Şubat 1931 tarihinde, Denizli’yi ziyaret eden Mustafa Kemal Atatürk, buradan İzmir’e dönüşü sırasında tren garında, TBMM 1’inci dönem Denizli Milletvekili Hacı Mazlum Bababalım ile sohbet etti. Hacı Mazlum Bababalım’ın bu sohbet sırasında Atatürk’e aktardığı; “karayolu ile şehirlerarası yolcu taşımacılığı” fikri, Gazi tarafından takdir ve teşvik gördü. Ancak o dönemin mevcut ülke şartları nedeniyle Hacı Mazlum Bababalım’ın Atatürk’ten onay aldığı bu güzel projesini, 1962 yılında oğulları Sadık, Turgut ve Turan Bababalım kardeşler hayata geçirdi.
Kategori : EKONOMİ