Philip Morris Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş Genel Müdürü Turhan Talu, hükümetin bir ayağı fiyatın artmasını ve geliri ona göre maksimize etmeyi düşünürken regülasyon ayağının resimli sağlık uyarıları ve paketlerin üzerinde ürünleri farklılaştıran tüm ögeleri kaldırarak şirketleri "otomatikman fiyat savaşına" doğru ittiğini söyledi.
Talu, düzenlediği basın toplantısında yaptığı konuşmada, vergi artışının etkilerini anlatırken, kısa kutu Marlboro’da toplam verginin 4,03 liradan 4,31’e yükseldiğini, burada 28 kuruşluk verginin ödenmesi durumunda bile 14,8 milyar liralık toplam ÖTV gelirinin tutturulamayacağını ifade etti. Talu, "Bu neye benziyor? Komşunun kazına göz dikerken, evdeki güzel altın yumurtlayan pilici elden kaçırmaya..." dedi.
2010 için sektörden alınması hedeflenen 16,4 milyar liralık ÖTV’nin yüzde 30-32’lik bir genel fiyat artışını gerektirdiğine dikkati çeken Talu, şöyle konuştu: "Bir paket Marlboro’da vergiyi ve perakendecilere dağıtım masraflarını çıkardıktan sonra her şey dahil kalan rakam 1 lira 10 kuruş. 1 lira 10 kuruşun 28 kuruşu çok ciddi rakamdır. Bize 82 kuruş kalıyor ki bu sineye çekilmiş bir vergi demektir. Sineye çekmemek için 28 kuruşluk vergi yükünün ürün fiyatlarına aynen yansıtılabilmesi için bu meblağın 7 katı fiyat artışı yapılması gerekmektedir. Aslında Marlboro’dan 5,5 liradan 7 lira 23 kuruşa çıkmamız lazım. Ama tüketicinin satın alma gücüne baktığımızda 7 liranın üzerine çıkılamayaca ekrem ğını düşündüğümüz için 7 liraya çıkardık. Biz diyoruz ki 7 liraya bu gitmiyor."
Talu, şu anda 5,50 lira olan kısa kutu Marlboro’nun bir paketinden elde edilen gelirin önceden 1,47 lira olduğunu, bunun vergi artışı sonrasında yüzde 19’luk azalmayla 1,19 liraya gerilediğini söyledi. 5,50 lira ile şu anda para kaybetmediklerini belirten Talu, ancak bunun verginin ana mantığına aykırı olduğunu, uzun dönemde vergiyi absorbe etmenin sürdürülebilir durum olmadığını söyledi.
Bakkalların cirolarında sigaranın payının yüzde 50 olduğuna işaret eden Talu, fiyat politikalarında bunu gözönünde bulundurduklarını vurguladı.
-"İLERDE DAHA FAZLA FİYAT SAVAŞLARI OLUR"-
Düzenlemeler yapıldığında sektör temsilcilerinin görüşlerinin de dikkate alınması gerektiğinin altını çizen Talu, şunları kaydetti:
"Sektörel düzenleme yapılırken, sektörün tavsiyelerine uymadan zorlama yapıldığında bu bir yerden patlıyor. En doğrusu alabileceğinin maksimumunu almak. Dengeleri bozmayacak, stabil fiyat artışları, devamlı ve sürdürülebilir vergi yapısını devam ettirmek önemli. Hükümetin bir ayağı fiyatın artmasını ve geliri ona göre maksimize etmeyi düşünürken, regülasyon ayağı da resimli sağlık uyarıları ve paketlerimizin üzerinde ürünleri farklılaştıracağımız tüm ögeleri kaldırarak bizi otomatikman fiyat savaşına doğru iteliyor. Şu anda regülasyonu yapanlarla Gelir İdaresi arasında bir ikilem var. Regülasyon uygulamalarıyla, sektörden beklenen rakamlar arasında bir senkronsuzluk var. Böyle devam ederse ilerde daha da fazla fiyat savaşları olur."
Bir gazetecinin pazara yeni oyuncunun girip girmeyeceği sorusuna, "Hiç zannetmiyorum. Bu şekilde giderse alt fiyat kategorisinde konsolidasyon bile olabilir" dedi.
Talu, maktu vergideki artışla ilgili, "Küçük fiyat kategorisindekiler, maktu vergiden etkilendikleri için eğer fiyat artışına gitmezlerse toplarlar fabrikayı kapatırlar" diye konuştu.
-"BÜTÇE HEDEFİ REVİZE EDİLİP RAKAMI İNDİRMEK LAZIM"-
Maliye’nin nispi vergiyi geri alması gerektiğini savunan Talu, "16,4 milyar lira yanlış... Öncelikle bütçe hedefi çok yüksek ve sektörün ödeyebileceği miktarda değil. Bundan sonra sektörü daha da içeriye çekecek adım, 15’ten de (15 milyar liralık ÖTV) sapmaya neden olur. En kısa zamanda bütçe hedefini revize edip alınabilecek rakama indirmek lazım. Bu endüstrinin önünü açmak için 15 milyar lira hedefi koymamız lazım. Sonraki aşamalarda da fiyata bağlı rekabetin olmayacağı bir vergi sistemi üzerinde çalışılması gerekir" diye konuştu.
Sektörün karlılığını sürdürmesinin önemine dikkat çeken Talu, tüketicinin kabul edebileceği fiyat artışlarını getirecek yapının oluşturulması gerektiğini söyledi.
Türkiye’de milli gelir ve harcanabilir para ile sigara fiyatları arasında bire bir doğru orantı bulunduğuna işaret eden Talu, kişi başına düşen ortalama gelire göre sigara fiyatları kıyaslandığında Türkiye’nin pahalılıkta Avrupa’nın ilk ikisi içinde bulunduğunu anlattı.
Talu, Türkiye’de sigara fiyatlarının Avrupa ortalamasının yaklaşık 2,5 katı pahalılıkta olduğunu belirterek, "Sigaranın daha pahalı olduğu ülkelerde yasa dışı sigara tüketiminin yüksek olduğu bilinmektedir. Bulgaristan, Letonya, Litvanya, Polonya ve Romanya’da kaçak oranı yüzde 18-20 arasında... Neden? Fiyatlar çok yüksek... Sigara civa gibidir. Vergisi yüksek olan yerden düşük olan yere akar" şeklinde konuştu.
-"BÜYÜME OLSA, HERKES PAY ALSA KAVGA ÇIKMAZDI"-
Philip Morris Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş. Genel Müdürü Turhan Talu, Türkiye’de sigara pazarının büyümediğine dikkat çekerek, "Türkiye sigara pazarında yüzde 5 büyüme olsa, herkes kendi pazar payına göre büyümenin içinden pay alsa bu kavga çıkmazdı. Tam tersine alınan tedbirlerle az da olsa daralan pazar bekliyoruz" dedi.
Sektördeki pazarlama ve iletişim kısıtlamalarına değinen Talu, paketlerin üzerinde resimli uyarılar olmasının istendiğini, ürünle ilgili ayrıştırıcı tanıtıcı ögelerin olmaması durumunun firmaları "sigara savaşı"na iten bir unsur olduğunu söyledi.
Turhan Talu, paketlerin üzerinde yüzde 65-70 gibi oranlarda resimli uyarıların olması halinde kendilerine çok az alan kaldığını, yüzde 30-40’lara ise bir itirazlarının olmadığını ifade etti.
-"KALP KRİZİ GEÇİRECEKTİM"-
Konuşmasında bir anısını da anlatan Talu, "Bir cumartesi günü evdeydim.
Bir telefon geldi. Eski Gelir İdaresi Başkanı Osman Arıoğlu... ’Siz vergiyi ödememişsiniz’ dedi. Ben de ’mümkün değil’ dedim. Yetkili kişiyi aradım, otomatik şekilde ödendiğini söyledi. Sonra Arıoğlu tekrar aradı ’KDV’de açık varmış, ÖTV’yi KDV’ye kaydırmışlar’ dedi. Az kalsın kalp krizi geçiriyordum. Ödenen rakam ayda 800 milyon lira... Eksik olduğu zaman zıplıyor" şeklinde konuştu.
Kategori : GÜNCEL